روغن ترمز چیست؟ (3)

فهرست مطالب

همانطور که از نام این نوع گیربکس برمیآید، راننده بهصورت دستی عمل تعویض دنده را انجام میدهد و در خودرو نیز پدال کلاچ و دستهدنده وجود دارد. همانطور که ذکر شد روغن ترمز “هیگروسکوپیک” است و به شدت رطوبت هوا را جذب میکند و کشیدن رطوبت معمولاً دلیل اصلی تعویض روغن ترمز است. بنابراین چرخدندههای قطورتر مربوط به دندههای ابتدایی و برای شروع حرکت هستند و چرخدندههای باریکتر مربوط به دندههای بالاتر هستند که در سرعتهای بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. به این ترتیب که نحوه چرخش و انتقال گشتاور توسط آنها منجر به سرعت و قدرت بالاتر در دندههای سنگین (چرخ دندههای قطورتر) و سرعت بیشتر و قدرت کمتر در دندههای سبک (چرخ دندههای نازکتر) میشود. از دنده برنجی برای درگیرکردن یاتاقانهای گیربکس و دندههای کشویی و دقیقتر و سریعتر انجامدادن این درگیری استفاده میشود. ولی در جعبه دنده اتوماتیک تمام دنده ها همیشه درگیرند. همچنین اطلاعات در این زمینه در این کلیات خلاصه میشود که درگیر کردن دندهها برای حرکت و تغییر آنها در مدلهای گیربکس دستی نیاز به دخالت راننده و حرکت دسته دنده توسط او دارد، ولی در مدلهای اتوماتیک تغییر دندهها به صورت خودکار، توسط خودرو و بدون نیاز به دخالت نیرویی بیرونی انجام میشود. ᠎​ ​.


خودرو دیگنیتیمقایسه شاهین با دنا پلاس از جمله زیباترین بخشهای کابین میتوان به طرح زیبای پنل و اهرم تعویض دنده اشاره کرد. ABS و عناصر کنترل کشش به آب و ذرات کوچک در مایع آلوده حساس هستند، بنابراین همیشه باید روغن ترمز خود را قبل از اینکه این قطعات گران قیمت خراب شود عوض کنید. با وجود اینکه استفاده از این نوع گیربکس آزاردهنده و خستگی برای راننده دارد، اما افراد زیادی گیربکس دستی را ترجیح میدهند. برای بسیاری از خودروهای مدل بالا، از این نوع روغن ترمز استفاده میشود. همچنین تارا اتوماتیک امکانات نسبتاً قابلقبولی دارد و از این نظر در میان خودروهای مشابه وضع بدی ندارد. دسته دنده که در برخی از خودروهای با گیربکس اتوماتیک به طور کامل حذف شده است، عموما مسیری H شکل را برای تغییر دندهها مختلف در جعبه دنده طی میکند. این جعبه دندهها که به صورت تمام اتوماتیک فعالیت دارند امکان تعویض دنده دستی را نیز به راننده میدهند. با این حال، به همین نسبت هم استهلاک و دردسرهای فنی آن نسبت به شاهین بیشتر است. بررسی وضعیت روغن ترمز با نگاه کردن به سادگی مشخص میشود. به طور معمول، آب میتواند از طریق نشتی در خطوط ترمز یا شکستگی مهر و موم در سیلندر اصلی یا کالیپر وارد سیستم شما شود.


بنابراین هر گونه نشتی یا مایعی که برای مدتی تغییر نکرده باشد، در صورت عدم رسیدگی میتواند مشکلاتی را در جاده ایجاد کند. باید مطمئن شوید که وضعیت روغن ترمز خود را به طور مرتب بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تغییر میدهید به این ترتیب سیستم ترمز میتواند به نرمی کار کند. به زبان ساده میتوان گفت سیستم ترمز خودرو بدون روغن ترمز کار نمیکند. اما در فصول سرد به ویژه زمستان، در اول صبح هنگام استارت زدن، اویل پمپ توانایی ساکشن روغن از کف کارتر روغن را ندارد و در نتیجه ممکن است خودرو شما تا 20 ثانیه بدون روغن کار کند. بهمن موتور به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ داخلی، عرضه محصولات جدیدی همچون دیگنیتی را در دستور کار خود قرار داد که در واقع همان خودروی چینی دانگ فنگ ix5 بوده و حالا با نامی جدید، به عنوان یک خودروی کراساوور سایز متوسط به بازار عرضه خواهد شد و در مقابل محصولاتی همچون چری تیگو 7 قرار خواهد گرفت. اما نکته منفی و نقد اصلی به هر دو خودرو حاضر در این بررسی این است که چرا در چراغ های جلو از لنز استفاده نشده تا نور دهی بهتری را داشته باشند و این که دی لایت ها چه در تارا و چه در شاهین در قسمت پایینی سپر تعبیه شده اند.

خودرو فیدلیتی

​​​ ​!


تارا بخریم یا نه؟ درست است که نام آن روغن است، اما اصلا قرار نیست اصطکاک میان دو فلز را کم کند. فشار به داخل لولههای ترمز (که روغن ترمز در آنها جاری است)، منتقل میشود. البته تارا به دلیل برخورداری از سیستم کنترل پایداری، در هندلینگ کمی بهتر است درحالیکه شاهین سواری اندکی نرمتری دارد. همین بهاندازه کافی نشان میدهد که روغن ترمز تا چه اندازه اهمیت دارد و باید حواستان معرفی خودروی جدید چینی‌ها معروف به پورشه گلکسی E8 جیلی – آکادمی مالی مسعود به آن باشد. گاهی باید محفظه روغن ترمز را چک کنید و به آن روغن اضافه کنید یا روغن را کامل تعویض کنید. تارا بخریم یا نه؟ اما در طرف دیگر سایپا شاهین طراحی ظاهری زیباتری دارد و امکانات رفاهی بهتری مثل ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، سانروف، دوربین عقب و آینههای جانبی تاشونده برقی را در اختیار شما میگذارد که در تارا دندهای موجود نیست. اما تارا V4 نیز مجهز به موتور TU5P است که توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد گیربکس نیز همان گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT شرکت DAE است. روغن ترمز آلوده کارایی ترمز شما را کاهش میدهد، که ممکن است برای مدتی آن را نبینید، اما به تدریج توانایی ترمزگیری شما کاهش مییابد، حتی در شرایط شدید ممکن است ترمزها به طور کامل از کار بیفتند.