روند نزولی دلار فردا هم ادامه دارد؟


اقتصاد 24-امروز یکم مرداد ماه، دلار ۴۰۰ دلار کاهش یافت و ۴۸ هزار و ۴۰۰ دلار معامله شد. بازار خالی از هر گونه خبری است و معامله گران این بی خبری را به مژده تعبیر می کنند. به گفته آنها، توافق نانوشته برجام که در میان فعالان بازار پیچیده ارز مطرح است، قیمت دلار را در محدوده نزولی قرار داده است.

پیش از این کارشناسان اقتصادی محدوده حمایتی اسکناس آمریکایی را 48 هزار دلار اعلام کرده بودند. با شکست این زون، خط بعدی قیمت 47200 دلار است. به گفته آنها، عملکرد نادرست منطقه 47 هزار تنی مستلزم انتقال اخبار مساعد در منطقه برجام برای تسریع کاهش قیمت دلار است.

فعالان بازار ارز می گویند معاملات نانوشته و منتشر نشده برای بازار دلار جذاب است. این خبر اگرچه باعث کاهش قیمت دلار شد اما تاثیری بر صادرات و واردات کالا در کشور نداشت بنابراین موقتی است.

دست سیاستمداران برای کنترل قیمت دلار چقدر باز است؟

در همین راستا، برزو حق حسین کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت 53 و 54 هزار دلاری به عنوان ارزش داخلی دلار به تجارت نیوز گفت: در حال حاضر خواسته سیاست گذار این است که قیمت دلار را سرکوب کرده و آن را به زیر ارزش داخلی برسانند؛ به طوری که قیمت دلار در داخل کشور کاهش پیدا می کند. بنابراین اجازه بازگشت قیمت به کریدور 50 هزار دلاری را نمی دهد. تلاش سیاست گذار این است که به تدریج قیمت دلار را تا کریدور 40 هزار دلار کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه دست سیاست گذار برای مهار افزایش قیمت دلار باز است، خاطرنشان کرد: شاید این هفته قیمت وارد کانال 47 هزار دلار شود. اما هر چه به اواسط تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، فشرده‌سازی بهاری قیمت دلار افزایش می‌یابد و حفظ فاصله بین قیمت و ارزش ذاتی سخت‌تر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید انتظار داشت که قیمت دلار به سمت کانال 50 هزار دلاری برود. چون دست سیاستمدار برای ادامه این سیاست باز نیست.

وی اظهار نظر کرد: اختلاف قیمت فعلی دلار با ارزش ذاتی این اسکناس بالای 10 درصد است و این اشتباه است. چرا که حفظ این فاصله ادامه پیدا نمی کند و منجر به انقباض بهار دلار می شود.

حق شناس افزود: با تنگ شدن بهار قیمت دلار، با نزدیک شدن به روزهای پایانی جهش تابستان، قیمت این اسکناس افزایش یافته و احتمالاً از ارزش ذاتی خود بالاتر رفته و حباب مثبتی به خود می گیرد.

واکنش نامطلوب بازار به اخبار منفی

اگرچه در روزهای اخیر اخبار منفی مبنی بر افزایش تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس منتشر شده است، اما این خبر چندان توجهی به بازار نداشته و نمی تواند تاثیری بر قیمت دلار داشته باشد.

تجار خبر معافیت از تحریم ها برای دریافت پول برق صادراتی از ایران به عراق را که در پایان هفته به بازار رسید، تاییدی بر توافق موقت ایران و آمریکا می دانند. به همین دلیل است که معتقدند بازار چپ پر است. همچنین آغاز ماه محرم و کاهش تقاضا نیز به بازاریان برای کاهش قیمت دلار کمک کرده است.

گل سرسبد تهران، در کاهش قیمت دلار

اقتصاددانان معتقدند که قیمت دلار ممکن است با اخبار مثبت وارد کانال های پایین تری شود. با این حال، در ماه گذشته نیز اندکی کاهش یافته است. به گفته آنها شوک های قیمتی در کوتاه مدت بر بازار ارز تاثیر می گذارد. اما این کاهش موقتی است و باید منتظر افزایش قیمت دلار باشیم.

امروز قیمت دلار در بازارهای اطراف نیز کاهش قیمت دلار در تهران را به دنبال داشت. درهم امارات به 13 هزار و 300 دلار رسیده و 80 دلار کاهش یافته است. دلار سلیمانی نیز با قیمت 47 هزار و 530 دلار معامله شد و 170 دلار کاهش یافت. دلار نیز 100 دلار عرضه شد و 48160 دلار معامله شد.

منبع: تجارت نیوز